Kost för ammande mammor – örter och kryddor – del 3

Kost för ammande mammor – örter och kryddor – del 3

I denna den tredje delen om kosten handlar det om några utvalda örter och kryddor.

Det finns växter som är extra bra att äta direkt efter förlossningen. Tex nässlor som hjälper kroppen att återhämta sig efter blodförlust, gurkmeja som hjälper mot inflammationer som kan uppstå i kroppen och korn som lugnar magen och hjälper kroppen att återhämta sig.

Om du har förlorat blod i samband med förlossningen bör du undvika att äta ingefära under de efterföljande veckorna.

Det finns också kryddor och örter som är extra bra vid amning.

Örtkryddor

Persilja, anis, dill och kummin är bra örtkryddor att använda i matlagningen då de anses har positiv effekt på bröstmjölksproduktionen. Även svartpeppar i små mängder är positivt.

Gurkmeja

Den huvudsakliga kryddan i curry är gurkmeja som har antiinflammatoriska och antioxiderande egenskaper. Studier visar att gurkmeja kan förebygga sjukdomar som Alzheimers, reumatism och cancer. Gurkmeja är också känd för sin förmåga att öka bröstmjölksproduktionen och minska risken för mjölkstockning. Använd gärna gurkmeja i matlagningen men tänk på att inte överdriva mängden utan tillämpa försiktighetsprincipen.

Vitlök

Vitklök har många positiva hälsoeffekter och anses även gynna bröstmjölksproduktionen. Dock kan vissa barn ogilla smaken av vitlök i bröstmjölken och vissa barn kan även få ont i magen av vitlök som de får i sig genom bröstmjölken. Vill du använda vitlök i matlagningen så prova försiktigt och var lyhörd för ditt barns reaktion.
8 saker att känna till om amning

8 saker att känna till om amning

Närmar du dig slutet av din graviditet? Då är detta för dig! Här kommer åtta saker som är bra att känna till om du planerar att amma ditt barn.

Läs mer

Går det bra med amningen?

Går det bra med amningen?

Ibland önskar vi att barn kom med instruktionsmanual. Som nybliven mamma frågar du dig kanske; Har jag tillräckligt med bröstmjölk? Varför skriker barnet nu? Är han hungrig igen eller är det något annat...

Läs mer

Kost för ammande mammor – del 2

Kost för ammande mammor – del 2

Vi har tidigare berättat om de kostråd som finns för ammande mammor. Nu fokuserar vi på kost som gynnar bröstmjölksproduktionen.Många kvinnor producerar tillräckligt med bröstmjölk utan problem. Andra...

Läs mer

Kost för ammande mammor – del 1

Kost för ammande mammor – del 1

Även om det kan vara svårt att få tid mellan amningar och blöjbyten är det viktigt att äta bra. Barnet får sin näring från dig. Att du äter bra mat är viktigt för er båda.

Läs mer