Kost för ammande mammor – del 1

Kost för ammande mammor – del 1

Även om det kan vara svårt att få tid mellan amningar och blöjbyten är det viktigt att äta bra. Barnet får sin näring från dig. Att du äter bra mat är viktigt för er båda.

Bröstmjölken innehåller alla de näringsämnen ditt barn behöver för att växa och utvecklas. Barnet tar den näring det behöver, för att du inte ska få för lite näring är det viktigt att du äter näringsrik och bra mat.

En enkel grundregel är att äta många olika livsmedel under en dag för att få i sig alla näringsämnen.
  • Ät varierad och näringsrik mat i tillräckliga mängder. Ät den mängd mat du är van att äta, varken mer eller mindre än vad som känns bra. Lyssna på din kropp!
  • Försök att äta frukost, lunch och middag och ett eller två mellanmål. Då är det lättare att hålla igen på läsk, fikabröd, glass, godis och snacks.
  • Extra vatten! Det går åt ungefär en liter extra vatten per dygn när du ammar för att producera bröstmjölk. Är du törstig – drick vatten. Överkonsumera inte vatten utan känn efter om du är törstig eller inte.
  • Se till att varje dag få i dig av frukt och grönt (helst 500 g per dag) , mjölkprodukter, fett, protein som kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor samt potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande.
  • Du behöver lite mer av de flesta näringsämnen när du ammar. Välj särskilt mat som innehåller mycket vitamin D, omega 3-fett och folsyra. Det är också bra att fylla på lagret av järn efter graviditeten genom att äta järnrik mat.
  • Fisk och skaldjur är rikt på vitamin D, jod och selen, som är viktiga när du ammar. Fet fisk, som lax och makrill, innehåller också omega 3-fett. Ät därför fisk 2-3 gånger i veckan och välj olika sorter, både mager och fet. På samma sätt som när du var gravid är det några sorter som kan ha förhöjda halter kvicksilver eller dioxin och PCB. Dessa bör du undvika. 
  • Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken. I små mängder att det inte skadligt. Du behöver inte undvika kaffe eller te när du ammar men överkonsumera inte.
  • När du ammar bör du vara försiktig med kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel, traditionella växtbaserade läkemedel och naturprodukter, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för barnet. Använd därför inte sådana produkter utan att först rådgöra med läkare.
  • Du bör helt undvika ginsengprodukter. De är olämpliga när man ammar. Var också försiktig med algprodukter som innehåller mycket jod. Alltför höga doser jod kan vara skadligt. 

Information är baserad på Livsmedelsverkets råd för ammande kvinnor

Kost för ammande mammor – del 1  - klicka här

Gå vidare till del 3 om örter och kryddor - klicka här

8 saker att känna till om amning

8 saker att känna till om amning

Närmar du dig slutet av din graviditet? Då är detta för dig! Här kommer åtta saker som är bra att känna till om du planerar att amma ditt barn.

Läs mer

Kost för ammande mammor – del 1

Kost för ammande mammor – del 1

Även om det kan vara svårt att få tid mellan amningar och blöjbyten är det viktigt att äta bra. Barnet får sin näring från dig. Att du äter bra mat är viktigt för er båda.

Läs mer

Kost för ammande mammor – örter och kryddor – del 3

Kost för ammande mammor – örter och kryddor – del 3

I denna den tredje delen om kosten handlar det om några utvalda örter och kryddor. Det finns växter som är extra bra att äta direkt efter förlossningen. Tex nässlor som hjälper kroppen att återhämta sig...

Läs mer

Går det bra med amningen?

Går det bra med amningen?

Ibland önskar vi att barn kom med instruktionsmanual. Som nybliven mamma frågar du dig kanske; Har jag tillräckligt med bröstmjölk? Varför skriker barnet nu? Är han hungrig igen eller är det något annat...

Läs mer